Chci...

70. léta minulého století

Motorsport a zahájení výroby v Evropě
Přestože jsme v 70. letech minulého století měli za sebou pouze několik let působení na evropském kontinentu, trend byl jednoznačný. Stále více lidí poznávalo značku Toyota a reagovalo na její alternativu k produktům a značkám, se kterými byli zvyklí se setkávat po celé generace.
  • Součástí světa rallye

    Viditelnost značky Toyota a její atraktivita brzy dostaly nový vzrušující rozměr se vstupem do světa rallye prostřednictvím týmu sídlícího v Evropě. Plán uvedl do pohybu švédský jezdec Ove Andersson. Na setkání v Londýně přesvědčil několik našich manažerů, aby jej nechali zúčastnit se Rallye Velké Británie 1972 (RAC Rally) s vozem Toyota Celica. Jeho umístění v první desítce včetně porážky několika známých rivalů rozhodlo o dalším pokračování programu. V roce 1973 byl ve Švédsku oficiálně založen závodní tým Andersson Motorsport.

  • První vítězství v rallye

    Tým připravil modely Corolla a Celica k soutěžnímu nasazení s využitím podpory z Japonska před nejdůležitějšími sportovními akcemi. Krátce poté se tyto aktivity přesunuly do Bruselu. Během ropné krize v roce 1974 hrozilo, že program motoristického sportu bude krátce po svém zahájení opět zastaven. Avšak naše prodejní organizace ve spolupráci s partnery po celé Evropě dokázaly týmu poskytnout všechny potřebné díly i vybavení. Důvěra v uvedený projekt krátce nato přinesla ovoce. Finský jezdec Hannu Mikkola s vozem Corolla 1600 vybojoval pro tým v roce 1975 první vítězství na finském Rallye 1000 jezer. Tentýž rok bylo zavedeno označení Toyota Team Europe. 


  • Na vrcholu rallye

    V průběhu let jsme získali řadu mistrovských titulů v kategorii závodních jezdců i značek s mnoha legendárními vozy, jako byla Toyota Celica TA63 Twincam Turbo, přezdívaná pro její neporazitelnost na Rallye Safari a Rallye Pobřeží slonoviny Král Afriky. Společnost Toyota Team Europe se v roce 1979 přesunula do Kolína nad Rýnem, kde po ní dokonce byla pojmenována ulice – Toyota Allée. Dodnes je zde sídlo TMG, nyní Toyota Gazoo Racing, a základna našeho úspěšného týmu WEC, zapojeného do světového šampionátu vytrvalostních soutěží. Mimořádné odhodlání našich motoristických týmů se nakonec podařilo přetavit ve splněný sen: zisk „trojité koruny“. Po vítězství na Rallye Dakar 2022 jsme získali i tituly mistra světa ve WRC a WEC.


  • Zahájení výroby v Evropě

    V návaznosti na dohodu z roku 1968, uzavřenou s holdingem Salvador Caetano, sjely v roce 1971 z výrobních linek první vozy Toyota evropské provenience. Zahájení lokální výroby vedlo ke zlepšení zákaznických služeb, zkrácení dodacích lhůt, snížení nákladů a posílení schopnosti lépe reagovat na vkus a přání evropských zákazníků. Závod Toyota Caetano Portugal (TCAP) v Ovaru zahájil montáž vozů Corolla ze stavebnic dovážených z Japonska. Postupně se zde začaly vyrábět nejrůznější modely osobních vozů, SUV, vanů a pick-upů. V závodě TCAP se vyráběly například modely Corona, Starlet, Land Cruiser, Hilux i autobusy Optimo a Coaster.  

70. léta v Evropě