Chci...

60. léta minulého století

Náš příchod do Evropy
60. léta minulého století byla pro Toyotu dekádou proměny. Náš vstup na evropský trh vydláždil cestu k významným prodejním a výrobním aktivitám, které dnes napříč celým kontinentem provozujeme.
  • Jak to vše začalo

    V 50. letech minulého století jsme začali zkoumat možnosti prodeje našich vozidel na trzích mimo Japonsko – expedovali jsme je v podobě stavebnic, které následně montovali místní výrobci v zemích po celém světě, od Latinské Ameriky až po Austrálii. V roce 1960 jsme na Maltu přes Střední východ dodali dva vozy Toyota Crown. O dva roky později byly ve Finsku testovány dva vozy Toyota Corona (tehdy s označením Tiara). Vše se však změnilo ve chvíli, kdy autosalon v Tokiu v roce 1962 navštívil vizionář Walther Krohn.

  • První evropský distributor

    Walter Krohn byl prezidentem dánského maloobchodního distributora vozidel Erla Auto Import. Když v roce 1962 navštívil autosalon v Tokiu, ohromil jej model Toyota Crown, a pomyslel si, že by mohl být pro evropské motoristy zajímavý. Díky jeho vizi se společnost Erla Auto stala naším prvním oficiálním evropským distributorem s právy exkluzivního prodeje pro Dánsko, Švédsko a Norsko. V roce 1963 jsme z Japonska expedovali prvních 400 vozů Toyota Crown.  


  • Rozruch v Londýně

    Krohnův instinkt se ukázal jako správný. V několika příštích letech byly uzavřeny další dohody s obchodními partnery, kteří projevili upřímný zájem představit značku Toyota potenciálním evropským zákazníkům. V roce 1964 se distributorem pro Nizozemsko stala společnost Louwman & Parqui. Dalšího roku způsobila ve Velké Británii rozruch firma Pride & Clarke, když na londýnském autosalonu vystavila model Corona. Krátce poté byl ve Velké Británii zahájen prodej. 


  • Corona a Corolla kráčejí v čele

    Uvedení první generace Toyoty Corolla v roce 1966 posílilo atraktivitu našeho profilu coby nového a zajímavého hráče na trhu. Bylo nutné, aby naše auta v autosalonech působila obzvlášť atraktivně, protože jejich cena odrážela nutnost dopravy z Japonska. Cenu dále zvyšovaly místní celní poplatky a prodejní tarify. Avšak tyto nevýhody byly vyváženy neobvyklými standardními prvky výbavy modelů Corona a Corolla, jako třeba zpětného světlometu, elektrických ostřikovačů oken nebo koberečků. Oba uvedené modely byly navíc mimořádně spolehlivé, což se promítalo do nižších provozních nákladů.  


  • Další rozvoj

    V prvních fázích rozvoje na evropském kontinentu jsme se zaměřili na trhy s velmi omezenou (nebo zcela neexistující) automobilovou výrobou, jako bylo například Řecko (od r. 1965), Švýcarsko (1966) či Belgie (1966). Koncem desetiletí jsme byli zastoupeni na domácí půdě všech významných automobilových výrobců včetně Francie, Itálie a Německa.


  • První montáže vozidel v Evropě

    S rychle rostoucími vývozy do Evropy jsme si uvědomili nutnost mít v tomto regionu vlastní základnu. V roce 1970 jsme v Bruselu otevřeli první obchodní kancelář s označením Toyota Motor Sales. Ta byla předchůdcem dnešní společnosti Toyota Motor Europe. Přibližně ve stejné době jsme podepsali první dohodu o montáži aut Toyota v této lokalitě. Tím byla zahájena partnerská spolupráce s portugalskou společností Salvador Caetano, pokračující až dodnes. Současně se jednalo o první krok k rozsáhlým výrobním kapacitám, které jsme budovali po celá 90. léta minulého století. 

60. léta v Evropě