Chci...

COROLLA

HISTORIE SPORTOVNÍCH VOZŮ TOYOTA (ČÁST 5)

Corolla, nejznámější rodinný model od Toyoty – a zároveň nejprodávanější vůz světa – do společnosti ryzích sportovních vozů zdánlivě nepatří, ale pravdou je, že pod označením Corolla se v průběhu let představilo několik mimořádně oblíbených sportovních vozů Toyota.

Corolla odhaluje svoji méně známou tvář

Největší ikonou je bezpochyby Corolla (AE86) Levin z poloviny 80. let minulého století. Dokladem je i to, že fanoušci dodnes tento vůz s láskou označují jako AE86 – v japonštině “haši roku”, čili “osmdesát šest" – což je kódové označení podvozku používané Toyotou. V době uvedení na trh přecházely ostatní zástupci modelové řady Corolla – podobně jako většina osobních vozů – na konfiguraci s pohonem předních kol, zatímco tradiční uspořádání s motorem vpředu a pohonem zadních kol zůstalo vyhrazeno sportovním kupé, jakým byl např. Levin.

AE86 bylo zhmotněním snů každého zapáleného řidiče: vysokootáčkový a charizmatický motor 1,6 litru DOHC o výkonu 124 koní ve spojení s podmanivým podvozkem, pohonem zadních kol a nízkou polohou za volantem. AE86 se tak brzo stalo volbou náročných rallyových jezdců a okruhových závodníků, kteří žádali hravý, spolehlivý a rychlý stroj s pohonem zadních kol.

Do širokého povědomí se však AE86 zapsalo především díky své průkopnické roli ve světě driftování a stříbrného plátna. AE86 je dodnes tradiční volbou pro driftovací přehlídky a soutěže; ostatně z důvodu vyváženého jízdního chování a příkladné kontroly se pro něj rozhodla i japonská závodní legenda Toyota AE86 Trueno.

Období GTi

O něco později, v 80. letech minulého století, se na scéně objevila další sportovní Corolla, verze s označením Corolla GTi. V té době byly vysoce žádané standardní rodinné hatchbacky s výkonným motorem, sportovním podvozkem a dravými karosářskými kity - a Corolla GTi se tak trefila přesně do černého.

Corolla GTi osazená vyladěným motorem o objemu 1587 cm3 – který byl blízkým příbuzným jednotky z modelu Corolla AE86 Levin – s dvěma vačkovými hřídeli (DOHC) a jednobodovým vstřikováním paliva, nabídla agilní odezvu podepřenou maximálním výkonem 130 koní. Ve spojení s hmotností pouhých 1075 kg to znamenalo (ve své době) elektrizující charakter vyplývající ze zrychlení na 100 km/h pod devět sekund a nejvyšší rychlosti dosahující 200 km/h.

Ve snaze zkrotit vyšší výkon, nabídnout řidiči bezprostřední požitek z jízdy a zajistit potřebnou bezpečnost došlo i na vylepšení podvozku a instalaci odvětrávaných brzdových kotoučů na všech čtyřech kolech. Již na první pohled bylo každému jasné – při pohledu zvenčí i uvnitř – že toto není obyčejná Corolla: stačil pohled na sportovní přední nárazník a zadní spoiler, funkční prahové nástavce a markantní označení GTi na karoserii, resp. anatomicky tvarovaná sportovní sedadla nebo tříramenný volant v kabině.

CESTA NEKONČÍ