23. 11. 2024
Japonci jsou přesvědčení, že filozofie monozukuri je důvodem, proč patří japonská ekonomika k nejlepším na světě. A právě podle tohoto přístupu teď Toyota kompletně mění způsob výroby svých aut. Podle metody monozukuri proto spojuje dovednosti zaměstnanců, moderní technologie a digitální postupy. Výsledkem by měla být o polovinu kratší doba výroby i pětinový nárůst produktivity. Co přesně tato japonská filozofie obnáší a čím se můžete inspirovat?
„Chceme změnit budoucnost bateriových elektromobilů, proto měníme nejen samotné automobily, ale také jejich výrobu a způsob práce,“ říká Takero Kato, prezident závodu BEV Factory Toyota, kde se nový přístup bude zavádět jako první.
Na člověka zaměřenou filozofii monozukuri však v Toyotě začal využívat už její zakladatel Kiičiro Toyoda. Jeho heslem od samého začátku bylo: „Děláme věci ku prospěchu ostatním.“ V Japonsku jde dnes o poměrně běžný pojem a také tradiční přístup k práci. Japonci dokonce věří, že právě díky němu má japonská ekonomika významné postavení na světovém trhu – aktuálně je třetí největší na světě.
Monozukuri = převzít zodpovědnost
Japonské slovo monozukuri označuje něco jako proces tvoření. V roce 1998 zdejší úřad premiéra zřídil „monozukuri kondankai“, tedy jakousi radu, která měla zvrátit trend deindustrializace, tedy úbytek lidské pracovní síly ve výrobním sektoru. A od té doby se tohle slovo stalo v Japonsku oblíbeným „buzzwordem“ v průmyslu i v médiích. Používá se vždy, když tu chtějí vyzdvihnout místní smysl pro poctivý způsob výroby, který využívá zkušenosti, oddanost, ochotu inovovat i zdokonalovat.
Když se ponoříte ještě hloub do jazykového i praktického významu, zjistíte, že se tímto slovem označuje i jakási zodpovědnost za způsob, jakým se věci vyrábí, a to jak v etické, tak kvalitativní rovině. To, jestli se výrobek skutečně povedl přesně tak, jak měl, totiž dokáže zhodnotit zase jen člověk. Koneckonců i stroje jsou tu sice od toho, aby nedělaly chyby, ale zvládnou to jedině tehdy, když je člověk správně vytvoří a naprogramuje.