Přejít na hlavní obsah (Press Enter)
Chci...

Elektro nebo radši hybrid: Který pohon pro vás bude nejlepší?

19. 1. 2025

Se zpřísňujícími emisními limity se čím dál více řeší přechod na elektrifikovaná auta. Protože existují hned v několika variantách, není třeba se změn děsit. Naopak to znamená, že si můžete vybrat přesně to, co nejlépe vyhovuje vašemu životnímu stylu. Poradíme, jak se rozhodovat.

Pro každého řidiče je samozřejmě vhodné něco jiného. Proto se také Toyota dlouhodobě nesoustředí jen na jediný typ pohonu, ale nabízí hned několik spolehlivých variant. Přechod na čistou elektromobilitu si tak můžete výrazně zpříjemnit, ale také zpomalit.

Hybrid jako klíčová technologie
„Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy,“ říká produktový manažer Toyota Václav Zikmund v pořadu Na rovinu s Toyotou a dodává: „Naopak bych v osobních vozech nedoporučoval dieselový motor, například kvůli možnému zákazu vjezdu do řady evropských metropolí.“

Klasický full hybridní pohon je u Toyoty klíčová technologie, které se automobilka rozhodně hodlá držet dál. V současné chvíli má Toyota pátou generaci hybridního pohonu, takže určitě i v příštích deseti letech bude tato technologie určitě tvořit páteř její nabídky.

Jaká omezení nás čekají?
V nabídce osobních aut jsou také čistě bateriová nebo vodíková auta, která však zatím ještě plně nevyužívají svého potenciálu. Konvenční pohony už jsou dnes spíše výjimkou a u některých modelů mají zákazníci aktuálně poslední možnost pořídit si například čistě benzínový motor, jak je to teď třeba v případě oblíbené Corolly Sedan.

„Emisní norma Euro 7 bude platit od roku 2027, ale to neznamená, že do té doby se nic nebude dít. Tento rok přichází v platnost nová aktualizovaná emisní norma, která nahrazuje současnou emisní normu Euro 6e a bude se jmenovat Euro 6e-bis. Toyota bude reagovat na tyto změny a úpravy jako každá jiná automobilka,“ říká Václav Zikmund.

Je čas na elektromobil?
Už teď je jasné, že během nadcházejících dvou let Toyota představí zhruba osm nových elektrických a plug-in hybridní modelů, a to i v segmentech, kde zatím elektrifikaci nenabízela. 

Určitě to však neznamená, že pokud už teď o elektromobilu přemýšlíte, měli byste čekat. Pokud vaše trasy umožňují nabíjení a vy jste ochotni tomu svůj způsob cestování lehce přizpůsobit, tedy myslet například na to, že když stavíte na oběd, je fajn dát vůz mezitím nabíjet, abyste na to později nemuseli myslet, jděte do toho.

Podle Václava Zikmunda se sice elektromobily stále vyvíjejí, ale pokud by měli lidé pořád čekat na tu nejnovější technologii, nikdy si nic nekoupí: „Pokud se podíváme pět let nazpátek a na současné elektromobily, ten skok je ohromný a předpokládá se, že vývoj bude ještě zrychlovat, to znamená za sedm let elektromobily budou určitě úplně jinde, než jsou dnes.“

Je to ale podle něj stejné jako třeba s iPhonem – kdybyste měli čekat na ten nejmodernější, nikdy se nedočkáte, protože za každý další rok přijde ještě o něco vychytanější.

Dieselová dodávka je pořád dobrý nápad
Přestože u osobních aut už je lepší na diesel raději zapomenout, u užitkových aut to neplatí. Na trhu jich je naopak celá řada. Zákaz spalovacích motorů od roku 2035 se bude týkat pouze nových aut, vozy nakoupené před tímto zákazem samozřejmě budou moci uživatelé dále používat. Maximálně s některými omezeními v rámci evropských metropolí. 

U Toyoty s dieselovým motorem stále pořídíte všechny typy dodávek Proace, ale také offroady a pick-upy, jako je Land Cruiser nebo Hilux. I zde ale přicházejí na řadu varianty elektrické nebo hybridní. „Dieselové pohony jsou v Toyotě spojené s velkými auty a dodávkami, a ty plánujeme nabízet i v dalších letech,“ ujišťuje Václav Zikmund.

Podívejte se na celý díl pořadu Na rovinu s Toyotou o výhodách jednotlivých typů pohonů:

Další zajímavosti ze světa Toyota v magazínu Toyota Life (Opens in new window)