Chci...

Coca-Cola testuje nákladní auto na vodík od Toyoty

12.8.2024

Toyota s Coca-Colou a společností Air Liquide zahájila testování nového nákladního vozidla na vodíkový pohon. Toyota tím chce podpořit dekarbonizaci těžké silniční nákladní dopravy, která tvoří čtvrtinu evropské nákladní dopravy.

Vodíkové nákladní vozy se následně začlení do logistického řetězce Coca-Coly. Společnost Air Liquide, lídr ve výrobě a distribuci vodíku z nízkoemisních a obnovitelných zdrojů, dodává tomuto projektu vodík z obnovitelných zdrojů.

Nákladní vozy na vodíkový pohon používají moduly palivových článků Toyota, které chemickou reakcí molekul vodíku (H₂) a kyslíku (O₂) vyrábějí elektřinu, přičemž jediným vedlejším produktem je voda. Z výfuků těchto vozidel tak vychází pouze čistá voda. Rychlé tankování navíc znamená vysokou míru využitelnosti.

Toyota nabízí na trhu různé technologie k dosažení dekarbonizace. Jednou z nich jsou systémy vodíkových palivových článků, které podpoří vznik udržitelné vodíkové ekonomiky se zahrnutím těžké nákladní dopravy.

„Air Liquide má podobné ambice jako Coca-Cola a Toyota, tedy přinášet řešení podporující přechod k energiím nového typu. Součástí toho je i tento projekt spolupráce, který prokáže důležitost vodíku v oblasti těžké nákladní dopravy. Vzhledem k rostoucí poptávce po produktech s nízkou uhlíkovou stopou v dopravě je vodík obzvláště dobrou volbou pro potřeby dálkové dopravy, kde nabízí flexibilitu i produktivitu,“ říká Erwin Penfornis, viceprezident společnosti Air Liquide pro obchodní řadu Hydrogen Energy World.

„Chceme přispět k rychlejšímu zavádění vodíkové technologie v rámci celé společnosti, a proto rozšiřujeme využití našeho modulu palivových článků Toyota i mimo oblast osobních automobilů do segmentu nákladních vozidel, autobusů, dálkových autobusů, vlaků, člunů, lodí pro příbřežní plavbu a námořní přepravu na krátké vzdálenosti, stacionárních generátorů atd. Poznatky vyplývající z těchto ověřovacích studií budou klíčovým milníkem na naší cestě do roku 2040 zcela eliminovat výfukové emise CO₂ v rámci našich logistických operací,“ doplňuje Thiebault Paquet, viceprezident společnosti Toyota Motor Europe pro výzkum a vývoj (R&D).

Další zajímavosti ze světa Toyota v magazínu Toyota Life