Přejít na hlavní obsah (Press Enter)
Chci...

Testování spotřeby paliva a emisí podle WLTP

Metodika WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) byla navržena s cílem poskytovat realističtější odhad spotřeby paliva a emisí CO2 než u dříve používaných způsobů měření.

Úvod do WLTP

  • Co je to WLTP?

    Testování WLTP probíhá za laboratorních podmínek, kde se simulují reálné jízdní podmínky (v souladu s legislativou EU) za účelem měření spotřeby paliva, emisí a elektrického dojezdu. Při porovnávání údajů WLTP mezi různými vozidly lze očekávat vyšší přesnost hodnocení údajů za reálných provozních podmínek. Tyto údaje by neměly být porovnávány s hodnotami zjištěnými podle metodiky NEDC.

  • Při testování podle metodiky WLTP se v laboratoři simuluje průměrná jízda vozidla po zvlněné trase. Tímto se odlišuje od testování emisí v reálném provozu (RDE), kdy se měří znečišťující látky produkované vozidlem za reálných jízdních podmínek. Oba tyto testy se vzájemně doplňují.

  • Zkušební postup WLTP nahradil předchozí testování NEDC a vstoupil v platnost mezi zářím 2017 a zářím 2018 pro všechna nově registrovaná vozidla.

  • Aktuální výsledky testování podle WLTP pro vozy Toyota najdete na stránkách příslušných modelů v části Konfigurovat. Informace o WLTP vašeho vozidla naleznete v prohlášení o shodě daného vozidla (CoC).

Co znamená WLTP v praxi?

Podrobné údaje o spotřebě paliva a emisích

WLTP poskytuje realističtější údaje o emisích a spotřebě paliva, aby si zákazníci mohli porovnávat vozy Toyota s vozidly jiných výrobců, testovanými na základě téže metodiky. Stejně tak lze porovnávat jednotlivé modely Toyota mezi sebou. Vzhledem k tomu, že hodnoty WLTP lépe reprezentují reálné výsledky, přispívají k informovanému rozhodování zájemců o koupi vozidla.

Personalizované údaje o spotřebě vozidel

Výhodou testovacího cyklu WLTP je skutečnost, že metodika zohledňuje personalizované příslušenství vašeho vozu, jako např. zimní pneumatiky nebo střešní okno, což se promítá do realističtějších údajů spotřeby paliva a emisí v souladu s konfigurací vašeho vozidla.

Vyšší přesnost údajů WLTP

Vzhledem k tomu, že metodika WLTP je založena na přísnějších testovacích parametrech než předchozí testování NEDC, není možné vzájemně porovnávat výsledky získané na základě těchto dvou odlišných metrik. Většinu údajů o spotřebě a emisích vozů podle metodiky WLTP naleznete vedle údajů získaných podle NEDC.

Jaký je rozdíl mezi WLTP a NEDC? 

Hlavní rozdíl mezi metodikami WLTP a NEDC spočívá v tom, že parametry testování WLTP jsou výrazně blíže realitě v hodnocení skutečných emisí, dojezdu a spotřeby daného vozidla. Vozidla vyrobená před rokem 2017 jsou inzerována s certifikovanými hodnotami NEDC.

  •                                                               
                                                                  
    Rok uvedení na trh
    Doba trvání testu a vzdálenost
    Maximální rychlost
    Fáze jízdního cyklu
    Teplota při testování
    Volitelná výbava
  • NEDC

    80. léta 20. století
    Cca 20 minut, 11 km
    120 km/h
    2 fáze: město a mimo město
    20–30 °C
    Není brána v potaz
  • WLTP

    2017
    Cca 30 minut, 23,25 km
    131 km/h
    4 fáze*: low, medium, high, extra high
    23 °C, hodnoty CO2 přepočteny na 14 °C^
    Zohledňována

    * plus ‘City’ v případě elektromobilů a plug-in hybridů
    ^ studený start motoru

Nejčastější dotazy

Emise z automobilů se testují proto, že všechna nová vozidla musejí před schválením k prodeji absolvovat přísná oficiální měření emisí CO2 a dalších znečišťujících látek. 

Testovací cyklus WLTP probíhá za přísných podmínek ve vládou schváleném zkušebním zařízení a pod dohledem vládou jmenovaného nezávislého schvalovacího orgánu v souladu s právními předpisy EU.

Dříve používaná metodika NEDC tolik nereflektovala reálné provozní podmínky; měření na základě metodiky WLTP se mnohem více blíží reálně dosahované spotřebě vozidla.

Testování podle WLTP přináší vyšší přesnost metodiky hodnocení, nicméně je třeba brát v potaz odlišný styl jízdy a další okolnosti, jako např. hustotu provozu, stav vozidla, tlak v pneumatikách, zatížení atd., a tak se skutečné výsledky mohou i v tomto případě lišit od výsledků zjištěných na základě WLTP. 

Ano, metodika WLTP slouží i k měření dalších látek, jako je např. oxid uhelnatý (CO), uhlovodíky (HC), oxidy dusíku (NOx) a pevné částice (PM/PN).

Elektromobily a plug-in hybridy jsou podrobovány speciálnímu testování WLTP, které odráží jejich jedinečné vlastnosti. Zejména u plug-in hybridů je nutné opakovat testování podle WLTP několikrát – testování začíná s plně nabitou baterií a test se opakuje až do úplného vybití baterie. Další hodnocení se provádí se zcela vybitou baterií, aby bylo možné poskytnout reálné odhady spotřeby paliva v běžném provozu. 

Užitečný odkaz

Další informace a další pokyny k metodice WLTP naleznete na stránkách:
Další informace (Opens in new window)

Další informace o homologačních standardech

Další informace o transparentnosti testování WLTP podle nařízení (EU) 2017/1151 ve znění Nařízení Komise (EU) 2023/443, příloha II, bod 5.9, si můžete vyžádat u místního prodejce. 

Všechny vozy Toyota nyní splňují požadavky definované standardem WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Tato nová metodika testování poskytuje realističtější výsledky v souladu s WLTP. Hodnoty spotřeby paliva, emisí CO2 a hladiny hluku se měří v kontrolovaném prostředí za použití sériově vyráběného vozidla se základní výbavou v souladu s požadavky evropských právních předpisů zveřejněných Evropskou komisí. Spotřeba paliva a hodnoty emisí však mohou být ovlivněny způsobem jízdy a dalšími okolnostmi (např. stav vozovky, hustota provozu, stav vozidla, instalovaná výbava, kola, zatížení, počet cestujících atd.), a proto se reálné výsledky mohou od naměřených hodnot lišit.